Microsoft Dynamics NAV er en komplet Ressourceplanlægning (ERP) softwareløsning til mellemstore virksomheder, der er hurtig at implementere, nemt at konfigurere og nem at bruge. Lige fra starten, enkelhed er automatiseret, og fortsætter med at føre - nyskabelser i produktdesign, udvikling, implementering og anvendelighed.

Dette dokument indeholder oplysninger om nye funktioner og funktionalitet, der er tilgængelige i Microsoft Dynamics NAV 2013 og siden Microsoft Dynamics NAV 2009 R2 er blevet føjet til produktet.

Nyheder for brugere

Følgende funktioner og funktionalitet til brugere er blevet indført siden Microsoft Dynamics NAV 2009 R2.

RapidStart Services til Microsoft Dynamics NAV

Microsoft Dynamics NAV 2013 leverer en ny måde for partnere og kunder til implementeringer af hastighed.

Understøttelse af oprettelse af en virksomhed

RapidStart Services til Microsoft Dynamics NAV får partnere, kontrol og overblik over alle faser af installationen firma. Kunderne kan konfigurere deres regnskaber hurtigere med out-of-the-box-konfigurationer, der leveres af Microsofts partnere. Ved hjælp af RapidStart tjenester, kan partnere og kunder behandle et sæt konfigurationstabeller i et par enkle trin, respektere og validering af interne relationer mellem tabeller. Microsoft Dynamics NAV 2013 kan også strømlinet import af primosaldi til kladder og aktive dokumenter med dimensioner. Disse forbedringer hjælpe partnere med at implementere deres løsninger, der er hurtigere med færre ressourcer ved at bevare ældre kundedata. Kunder kan være oppe og køre fast med lidt afbrydelse af deres virksomhed.

Når du opretter et nyt regnskab i Microsoft Dynamics NAV Development Environment, kan du udføre alle andre opgaver, der er nødvendige for virksomhedens oprettelse og opsætning i den rolledefinerede klient. Desuden er tilføjet understøttelse, så du hurtigt skal du oprette konti i kontoplanen. Yderligere oplysninger finder du i Oprette en virksomhed med RapidStart Services til Microsoft Dynamics NAV.

Økonomistyring

Adskillige forbedringer er blevet føjet til økonomistyring funktioner i Microsoft Dynamics NAV 2013.

G/L posttabel låsning ombygning

Den Finanspost tabel ikke er låst i begyndelsen af salg, køb og service bogføring. Tabellen forbliver ulåst, indtil en lås er nødvendig. Dette kan forbedre ydeevnen i flerbrugermiljøer.

Yderligere oplysninger finder du i Brug låsning af ældre finansposter.

Lagring af post i dimension og bogføring af nyt design

En ny Dimension Angiv post tabel er blevet tilføjet. I stedet for at gemme eksplicit hver dimensionsværdi i databasen, tildeles en dimensionsgruppe-ID til kladdelinjen, hoved eller linje til at angive dimensionsopsætningen. Dimensionsopsætningerne gemmes i tabellen, som dimensionsgruppeposter med den samme dimension angiver ID. Ved at gemme dimensionsgrupper én gang i databasen, gemmes der plads i databasen, og den overordnede ydeevne forbedres.

Yderligere oplysninger finder du i Oversigt over dimensionsgruppeposter.

Likviditet

Forståelse af kontantindstrømning og -udstrømning er nøglen til at drive en succesrig forretning. Måling af likviditet er ikke altid nemt. Microsoft Dynamics NAV 2013 indeholder dog værktøjer for at gøre det lettere. Du kan oprette en periodisk beregning af de budgetterede driftsmæssige indtægter og udgifter til at beregne kontant likviditetsoverskuddet eller -underskuddet kontant. Ud fra disse resultater kan virksomheden tage tilpasningsforanstaltninger, som reduktion af kredit til et overskud eller indlån, hvis der er et underskud.

Du kan medtage værdier fra den Finans, salg og Marketing, indkøb og Service i dit budget.

  • Du kan oprette din egen kontoplan for likviditet.
  • Fra Finans får du oplysninger om likvide midler og de budgetterede værdier i virksomheden.
  • Fra indkøb får du oplysninger om aktuelle køb og Budgetteret gæld fra åbne indkøbsordrer.
  • Fra salg får du oplysninger om de aktuelle tilgodehavender og de budgetterede indtægter fra åbne ordrer.
  • Fra tjenesten, kan du få oplysninger om åbne salgsfakturaer.
  • Køb registreres fra anlægsaktiver, hvis de planlagte udgifter er budgetteret og fremtidige aktiver, og du indarbejde disse værdier i likviditetsbudgettet.
  • Desuden kan du administrere manuel indtægter og udgifter og integrere dem i likviditetsbudgettet.
  • Du kan bruge forskellige vinduer og rapporter til at analysere og se statistikken likviditet, der vedrører tilgængelighed og Oversigt på tidslinjen.

Yderligere oplysninger finder du i Oversigt over likviditet.

Cost Accounting

Du kan allokere budgetterede og faktiske omkostninger af operationer, afdelinger, produkter og projekter til at analysere din virksomheds rentabilitet i omkostningsregnskab.

Omkostningsregnskab har følgende hovedkomponenter:

  • Du definerer omkostningstyper, omkostningssteder og omkostningsobjekter for at analysere, hvad omkostningerne er, hvor omkostningerne kommer fra, og hvem skal bære omkostningerne. Du kan definere oversigt over omkostningstyper med en struktur og funktionalitet, der ligner kontoplanen i finansmodulet. Du kan overføre finansresultatopgørelseskonti eller oprette dit eget diagram over omkostningstyper. Omkostningssteder er afdelinger og profitcentre, der er ansvarlige for omkostninger og indtægter. Omkostninger objekter er produkter, produktgrupper eller tjenester, der foretager omkostningerne, der i sidste ende. Du ofte kæde bærere til afdelinger og omkostninger objekter til projekter i virksomheden. Du kan dog knytte omkostningssteder og omkostningsobjekter til alle dimensioner i regnskabet og supplere dem med subtotaler og titler.
  • Du kan overføre finansposterne til omkostningsposter med hver bogføring eller bruge et batchjob til at overføre de finansposter, der er baseret på daglige eller månedlige bogføringsjournaler. Du kan bogføre poster, der ikke kommer fra generelt Finans eller ikke er genereret af allokeringer i omkostningskladden. For eksempel kan du bogføre omkostningsposter, interne afgifter og korrigerende poster mellem omkostningstyper, ressourcer og omkostningsobjekter.
  • Omkostninger budgetter fungerer på samme måde som budgetter i Finans. Du kan overføre budgetter i Finans, importere og eksportere budgetter til og fra Excel eller oprette dine egne omkostninger budgetter.
  • Allokeringer flytter omkostninger og indtægter mellem omkostningstyper, omkostningssteder og omkostningsobjekter. Hver allokering, der består af en fordelingskilde og mål for en eller flere fordelinger. Du kan allokere faktiske eller budgetterede værdier ved hjælp af metoden statisk tildeling, der er baseret på en bestemt værdi som areal eller en etableret fordeling forholdet 5: 2: 4. Du kan også tildele faktiske værdier eller budgetterede værdier ved hjælp af den dynamiske fordelingsmetode med ni foruddefinerede allokeringsbaser og 12 dynamiske datointervaller.
  • De fleste rapporter og statistikker er baseret på bogførte omkostningsposter. Du kan angive sortering af resultater og definere filtre, hvilke data der skal vises. Du kan oprette rapporter med henblik på distribution omkostningsanalyse. Du kan desuden bruge standard kontoskemaet til at definere, hvordan dine rapporter for oversigt over omkostningstyper vises.

Yderligere oplysninger finder du i Om omkostningsregnskab.

Momssatsændringsværktøjet

Du kan bruge værktøjet moms sats ændres til at udføre moms og bogføringsgruppe gruppe konverteringer. Du kan nemt ændre momssatser for at opretholde nøjagtig indberetning af moms.

Du udfører konverteringen moms sats med følgende trin.

  • Konfigurer værktøj og tilsvarende nye bogføringsgrupper.
  • Kørslen uden at konvertere moms for at få vist en oversigt over validering.
  • Konvertere moms og, afhængigt af din opsætning, sker der følgende:
    • Moms- og generelle bogføringsgrupper konverteres.
    • Ændringer er implementeret i finanskonti, kunder, leverandører, åbne dokumenter, linjer osv.

Momsrapporter

Udover de periodiske momsangivelse, du sender, med henblik på at afregne MOMSEN kan skattemyndighederne kræve, at du sender periodiske rapporter for transaktioner, der omfatter moms. I Microsoft Dynamics NAV, i den Momsrapport vindue, du kan definere disse rapporter, ligesom du kan oprette dokumenter som ordrer, fakturaer og kreditnotaer. Du kan udfylde linjerne baseret på momsposter og derefter udlæse momsrapporten til de relevante myndigheder. Rapporten kan udlæses i forskellige formater afhængigt af dit land/område og den type momsrapport, du har oprettet.

Yderligere oplysninger finder du i Opsætning af moms- og VIES-rapporter.

Administration af assemblyen

For at støtte virksomheder, som leverer produkter til kunderne ved at kombinere komponenter i enkle processer uden brug af produktionsfunktioner, indeholder Microsoft Dynamics NAV-2013 nu en komplet funktion til at administrere samlinger i integration med salg, planlægning og logistik.

Du kan bruge Assembly i variationer af business følgende typer:

  • Lys produktion: ressourcer til at flytte eller udskyde lys operationer fra shop gulve til at lagre eller distribution.
  • Kitting: til pluk og pack sælges varer sammen som en pakke som en gave kurv.

Assembly-elementer

Et montageelement er defineret som et salgbart element, der indeholder en montagestykliste. Yderligere oplysninger finder du i Sådan gør du: Oprette montagestyklister. Du kan konfigurere assembly varer samles til ordre eller samlet materiel, som typisk afhænger af mængden af tilpasning, der kræves for at opfylde en kundes ordre. Yderligere oplysninger finder du i Montage efter ordre eller montage til lager.

Montageordrer

Ligesom produktionsordrer er ordrer assembly interne ordrer, der bruges til at administrere assembly og kan oprette forbindelse salg krav til de involverede lageraktiviteter. Montageordrer adskiller sig fra andre typer, fordi de omfatte både afgang og forbrug, når du bogfører. Montageordrehovedet fungerer på samme måde en salgsordrelinje, og montageordrelinjerne fungerer på samme måde som forbrugskladdelinjer. Yderligere oplysninger finder du i Montageordre.

Montage efter ordre

For at støtte en for JIT-lagerstrategi og muligheden for at tilpasse produkter til debitorkrav, kan montageordrer automatisk oprettes og kædes sammen, så snart salgsordrelinjen er oprettet. Sammenkædningen mellem salgsbehovet og montageleveringen gør det muligt for salgsordrebehandleren at tilpasse montageelementet løbende, love leveringsdatoer ifølge komponenttilgængeligheden og bogføre afgang og levering af montageelementet direkte fra deres salgsordregrænseflade. Yderligere oplysninger finder du i Sådan sælger du en vare, der er monteret efter ordre.

Hvis en assembly ordre er bogført forkert, kan du åbne den bogførte Montageordre og annulleres bogføringen. Derved gendannes assembly-ordre, så du kan genbehandle den. Yderligere oplysninger finder du i Fremgangsmåde: Fortryde bogføring af montage.

Lagerekspedition

På en salgsordrelinje kan du sælge et antal, der er tilgængeligt, og som skal plukkes fra lageret sammen med et montage efter ordre-antal. Der findes visse regler for fordelingen af disse mængder for at sikre, at montage efter ordre-mængder har højere prioritet end lagerantal i delvis levering. Du kan finde flere oplysninger i afsnittet "Kombination scenarier" i Montage efter ordre eller montage til lager. Når en samle-til-ordre er klar til at blive afsendt i grundlæggende lager installationer, bogfører lagermedarbejderen i tillægget et pluk for salgsordrelinjen eller linjer pågældende. Derefter oprettes en flytning (lager) for komponenterne, og montageoutputtet og salgsordreleverancen bogføres. Flere oplysninger finder du i afsnittet "Håndtering af samle-til-ordre-elementer i pluk" i Pluk (lager).

Du kan finde flere oplysninger om den samme proces i avancerede lokationsstyring installationer, skal du se afsnittet "Håndtering af samle-til-ordre-elementer i lagerleverancer" i Lagerleverance.

Bogføring struktur

Bogføring af assemblyen er baseret på de samme principper som ved bogføring af salgsordrer og forbrug/produktionsafgang lignende aktiviteter. Dog kombineret principperne i denne assembly ordrer har deres egen brugergrænseflade, som for salgsordrer, mens faktiske posten bogføringen udføres i baggrunden som direkte vare og ressourcekladden bogføringer til produktionsforbrug, output, som og kapacitet. Yderligere oplysninger om bogføring af strukturer finder du Design Details: Assembly Costing.

Logistik

Adskillige forbedringer er blevet føjet til funktionerne i Microsoft Dynamics NAV 2013.

Lagerbevægelser

Lagerbevægelser er en ny aktivitet lagerdokumentet, som bruges til at flytte varer til og fra interne afdelinger som produktions- og afdelinger, hvor bogføring af elementerne, som forbruget, levering eller andre.

Lagerbevægelser ligner eksisterende pluk og læg-på-lager, men de adskiller sig på følgende måder:

  • Hver lagerbevægelser omfatter både pluk og læg-på-lager, som repræsenteres ved linjen Hent og Placer-linje.
  • Lagerbevægelser bogføres ikke. De kan kun registreres som lagerposter. Relaterede kildedokumentet opdateres, når der registreres en lagerbevægelser.
  • Lagerbevægelser kan foretages uden et kildedokument gennem en intern bevægelsen.

Når du samler et element til en salgsordre højre inden levering i grundlæggende lager installationer, er en lagerbevægelser automatisk oprettes for at flytte komponenterne til området assembly. Dette sker, når pluk for samle-til-ordre-vare er bogført som salg, samles og leveres. Flere oplysninger finder du i afsnittet "Håndtering af samle-til-ordre-elementer i pluk" i Pluk (lager). Oplysninger om den samme proces i avancerede lokationsstyring installationer, skal du se afsnittet "Håndtering af samle-til-ordre-elementer i lagerleverancer" i Lagerleverance.

Yderligere oplysninger finder du i Flytning (lager) og Intern flytning.

Dedikeret placeringer

For at styre varestrømmen ind og ud af en intern handling område, du kan oprette placeringer eller maskine og ressourcer med en standard placeringsstruktur, der kommunikerer til lagermedarbejderne, hvor du vil placere komponenter til en bestemt handling.

Selvom varerne er anbragt i placeringer i områder, interne handling, er de stadig er en del af tilgængelighed, indtil forbruges. For at sikre placeringsindholdet for den bestemte produktionsressource, hvor de har været placeret, såsom at undgå, at de forbruges af en anden intern ressource, kan du angive placeringen til dedikeret, hvilket gør den tilgængelig til andre ressourcer.

Hvis du gør en placering dedikeret, giver den samme funktion som brug af placeringstyper, der kun er tilgængeligt i avanceret logistik.

For more information, see Dedikeret, Til-produktionsplaceringskode, and Placeringskode.

Integration til serviceordrer

Servicelinjer, ligesom andre udgående dokumentlinjer, kan fungere som kildedokumentlinjer plukkes til forsendelse. Når en linje i en er frigivet til forsendelse, håndtering af lagersted, der er involveret i pluk, og derefter leverancen bogføres følger samme forløb som for andre kildedokumenter. Yderligere oplysninger finder du i Sådan forberedes servicelinjeartikler til lagerekspedition.

Lagerbeholdning

Adskillige forbedringer er blevet føjet til lager-funktionerne i Microsoft Dynamics NAV 2013.

Vare tilgængelighed visninger

For at supplere de eksisterende visningerne af varedisponering, der er tilføjet tre nye tilgængelighed vinduer:

  • Varedisponering pr. hændelse
  • Varedisponering pr. tidslinje
  • Varedisponering pr. styklisteniveau

Den Varedisponering pr. hændelse vindue viser planlagte lagerbeholdning tal efter behov eller levering af hændelsen. Vinduet indeholder kun oplysninger om de datoer, hvor tal ændrer sig på grund af en hændelse. Du kan filtrere de Varedisponering pr. hændelse vindue også medtage op til de prognosticerede tal og planlægning forslag. Yderligere oplysninger finder du i Varedisponering pr. hændelse.

Den Varedisponering pr. tidslinje vindue, der indeholder en grafisk visning af et element planlagte lagerbeholdning, der er baseret på fremtidige udbud og efterspørgsel hændelser, herunder planlægning af forslag. Resultatet er en grafisk repræsentation af Lagerprofil. Yderligere oplysninger finder du i Varedisponering pr. tidslinje.

Du kan ændre mængden og forfaldsdatoen for forsyningsordrer, der er foreslået ved hjælp af træk og slip-redigering i grafisk visning og derefter gemme ændringerne i planlægningskladden. Yderligere oplysninger finder du i Sådan gør du: Ændre planlægningsforslag i en grafisk visning.

Den Varedisponering pr. styklisteniveau vindue, der indeholder tallene for tilgængelighed for styklister, der fortæller dig, hvor mange enheder af en overordnet kan du foretager baseret på tilgængeligheden af underordnede elementer på lavere niveauer. Et element med en styklistestruktur, Montagestykliste eller produktion Stykliste, der vises i vinduet som en linje, som du kan udvide til at se de underliggende komponenter og halvfabrikata et lavere niveau med deres egne skjulte styklistestrukturen kan skjules. Yderligere oplysninger finder du i Varedisponering pr. styklisteniveau.

Med tre nye oversigt over windows har du nu i alt seks forskellige måder til at analysere en varedisponering. Du kan få adgang til alle seks, fra varekortene og linjer og kladdelinjerne for varen ved at vælge Tilgængelighed ved, og derefter vælge indstillingen.

Angive planlægning

I Microsoft Dynamics NAV 2013 er adskillige forbedringer føjet til at levere planlægningsfunktioner.

Planlægningsparametre

For at få en rationel forsyningsplan, justerer en planlægger planlægningsparametre for at begrænse omplanlægge forslag, at akkumulere behov (dynamisk genbestillingsantal) og for at undgå handlinger for ubetydelige planlægning.

Fem nye genbestillingscyklus periode felter er blevet føjet til varekortet planlægningsparametre for at optimere hvornår og hvor meget du skal ændre rækkefølgen.

Yderligere oplysninger finder du i følgende emner i feltet:

En ny Genbestil antalsfeltet er blevet føjet til varekortet planlægningsparametre for at optimere salget for at ændre rækkefølgen. Yderligere oplysninger finder du i Buffermængde.

To nye globale opsætningsfelter er blevet føjet til den Produktionsopsætning til at finde ud af, hvordan du omarrangerer når varekortene ikke har en bestemt parameter for planlægning.

Yderligere oplysninger finder du i følgende emner i feltet:

Beregne og gennemfører

Elementer på planlægningslinjer med advarsler typisk respektere ikke planlægningsparametre. Du kan nu definere på den Beregn Plan anmode om sider på planlægningskladden og indkøbskladden, som visse planlægningsparametre gælder selvom planlægningslinjen har en undtagelse advarsel. Yderligere oplysninger finder du under beskrivelser af de nye indstilling i Beregn plan - planlægningskld. og Beregn plan - indkøbskladdehhv.

Når du udfører flere flytteordrer fra det Planlægningskladde vindue, der har samme Overflyt fra og Overflyt til-kode, kan du vælge de Kombinere overflytningsordrer mulighed for at oprette en overflytningsordre. Resultatet er det samme som standard, når du har oprette overflytningsordrer, der er planlagt i den Indkøbskladde Regneark vindue.

Oversigt over behov

Oplysninger fra det planlægningsprogram, er nu tilgængelig på følgende områder:

  • Sager
  • Service
  • Salg
  • Produktion

Beregningerne udføres kun på en bestemt vare, og ikke alle elementer, så Beregningsydeevne svarer. I den Behovsoversigt vindue, kan du se om en vare, som du vil udføre en ordre er på lager og er tilgængelige til brug. Hvis det ikke er på lager, kan du bruge vinduet til at se alle udbud og efterspørgsel, der er knyttet til varen. For eksempel kan du bestemme, hvornår varen bliver mulighed at opfylde behovet hos kunderne. Endelig, hvis du vil sikre dig, at et emne er kædet sammen med din ordre, og du kan reservere den.

For more information, see Behovsoversigt, Sådan kontrolleres varetilgængelighed for serviceordrer, and Sådan gør du: Kontrollere varetilgængelighed for en sag.

Sager

Adskillige forbedringer er blevet føjet til job og funktioner til projektstyring i Microsoft Dynamics NAV 2013.

Igangværende arbejde

Sporing af igangværende arbejder er (IGVA) et afgørende aspekt af job og projektstyring. Til at overvåge denne proces, der er lettere og forbedre samspillet med regnskabsaflæggelse, indeholder Microsoft Dynamics NAV følgende forbedringer:

  • Du kan oprette og definere en job via-metode, som supplement til de fem systemdefinerede valg. Yderligere oplysninger finder du i Sådan gør du: Definere igangværende arbejde for en sag.
  • Sagsopsætning er blevet udvidet til at omfatte indstillinger, der styrer behandlingen af igangværende arbejde i alle sager. For eksempel kan du angive, at en IGVA-metode, som du har defineret er standard for din organisation. Yderligere oplysninger finder du i Sagsopsætning.
  • Brugerne kan nu registrere og IGVA-beregninger på en ny placering. Her kan du kan beregne og bogføre igangværende arbejder i finansmodulet og vise eventuelle advarsler, hvis der er problemer med en IGVA-beregning. Yderligere oplysninger finder du i VIA-cockpit for job.

Sporing af tjenesten brug

Der er forbedret justering i hvordan job og services spore brug og forbrug, der er relateret til job og -tjenester. Dette gør det lettere for et projekt manager gør har præcis indsigt i, hvilket arbejde, der mangler for at gøres for at fuldføre en serviceopgave eller et job. En opdatering føjer et felt, der angiver, om du vil oprette og vedligeholde en relation i brug mellem sagsplanlægning linjer og sagskladden. Yderligere oplysninger finder du i Anvend anvendelseslink.

Ressourcer

Forbedringer er blevet føjet til funktioner i Microsoft Dynamics NAV 2013.

Timesedler

Timesedler i Microsoft Dynamics NAV Administrer tid samling i ugentlige tidsintervaller på syv dage. Du kan bruge dem til at registrere den tid, der bruges på et job, serviceordre eller montageordre. Desuden kan du bruge dem til registrering af tid simple ressource. I tidligere versioner af Microsoft Dynamics NAV du kunne indsamle og sende oplysningerne i kladder, som du kan stadig gøre, men tilsætning af timesedler gør det lettere og enklere at indsamle denne grundlæggende oplysninger. Ressourceledere og projektledere kan gennemse og godkende tidsfordeling ved hjælp af timesedler og derefter følge op med bogføring af kladder. Desuden kan du fremvise dine timesedler for brugere, der arbejder med Microsoft Dynamics NAV via SharePoint.

For more information, see Sådan gør du: Konfigurere timesedler, How to: Display and Manage Time Sheets on a SharePoint Site, and Sådan gør du: Oprette en timeseddel.

Microsoft Dynamics CRM-Integration

Hvis du har en kunde forholdet løsning, der er baseret på Microsoft Dynamics CRM, kan derefter du integreres med Microsoft Dynamics NAV med forbindelsen til Microsoft Dynamics. Connector til Microsoft Dynamics muliggør enkel integration og synkronisering af data mellem Microsoft Dynamics NAV og Microsoft Dynamics CRM. Det understøtter:

  • Microsoft Dynamics CRM 4.0
  • Microsoft Dynamics CRM 2011

For hver version understøttes lokal- og onlineversionen.

Du kan bruge forbindelsen til Microsoft Dynamics til at synkronisere typerne data, der er fælles for både kundeforhold og ERP-software, som kunde, kontaktperson og ordreoplysninger. Når du arbejder med dataene, kan du holde oplysningerne i begge systemer opdateret.

Yderligere oplysninger finder du i Integrere Microsoft Dynamics NAV Med Microsoft Dynamics CRM.

Betalingstjenester for Microsoft Dynamics ERP

Hvis du vil aktivere dine kunder til at betale deres salgsordrer med kreditkort, kan du aktivere online kreditkort betaling for Microsoft Dynamics NAV.

Modtagelse og behandling af onlinekreditkortbetalinger til online- og detailvirksomheder giver fleksibilitet og hurtigere betalinger. Funktionen til onlinekreditkortbetaling automatiserer godkendelse af kreditkortbeløb på tidspunktet for ordren og behandling af de faktiske omkostninger, når ordren er afsendt og faktureret. Yderligere oplysninger finder du i Betalingstjenester for Microsoft Dynamics ERP.

Automated Data Capture System

Gennemførelsen af Automated Data Capture System er nu baseret på webtjenester og findes i den rolledefinerede klient. Brugerens oplevelse forbliver den samme. Du kan finde flere oplysninger om forenklet installation, installation og konfiguration af ADCS under ADCS Overview.

Business Intelligence og KPI'er

I Microsoft Dynamics NAV 2013 er forbedringer føjet til at øge din business intelligence-værktøjer.

Diagrammer

Der tilbydes følgende typer diagrammer i Microsoft Dynamics NAV.

Diagramtype Beskrivelse

Generisk diagram

Kan være baseret på en tabel eller forespørgsel, kan oprettes af enhver bruger, og kan føjes til flere UI-typer.

Specifik

Er baseret på avancerede data fra et bestemt program, kan redigeres ved at aktivere og kan føjes til rollebaserede områder.

For at få vist virksomhedens data grafisk, du kan let oprette eller redigere generiske diagrammer og derefter føje dem til rollebaserede områder og faktabokse med de Tilpas funktion, eller du kan få vist data i liste over steder som diagrammer ved at vælge vist som diagram. Yderligere oplysninger finder du i Sådan tilføjes diagrammer til rollecentre og listesteder..

Du kan visualisere kombinationer af data på forskellige måder ved at definere data- og foranstaltninger i de Konfiguration af generiske vindue. Yderligere oplysninger finder du i Sådan oprettes generiske diagrammer..

Ud over generel diagrammer tilbyder Microsoft Dynamics NAV en række specifikke diagrammer, som du kan ikke oprette i brugergrænsefladen, men som du kan redigere på flere måder.

I nogle diagrammer som den Finance Performance diagram, du kan redigere eksisterende diagrammer eller oprette nye variationer ved at kombinere kontoskemakolonner og rækker på flere måder og vise dem i forskellige diagramtyper til at give forskellige økonomiske indikatorer. Yderligere oplysninger finder du i Sådan redigeres specifikke diagrammer..

Integration til Excel

Du kan nu integreres med Microsoft Excel til at oprette Excel-baserede rapporter, der bruger Microsoft Dynamics NAV-sider som datakilder. Data i Microsoft Excel findes i et dataformat område, så du kan oprette pivottabeller og rapporter. Du kan opdatere dataene i Excel til at afspejle opdateringer, der er foretaget i Microsoft Dynamics NAV. Yderligere oplysninger finder du i Afsending af data til Microsoft Excel.

Bemærk
Hvis du ændrer dataene i Excel, derefter afspejles det ikke i Microsoft Dynamics NAV.

Søg

Du kan søge i dataene ved hjælp af søgning i rolledefinerede klient. Find søger på alle typer af sider, der indeholder data, undtagen i diagrammer. Find er også tilgængelig fra handling strimler. Yderligere oplysninger finder du i Sådan bruges Søg/Gå til..

Bruger samarbejdsværktøjer

I Microsoft Dynamics NAV 2013 er forbedringer føjet til at forbedre mulighederne for samarbejde for brugeren.

Integration af en Note

Microsoft Dynamics NAV omfatter integration med Microsoft OneNote. Du kan aktivere OneNote integration på basis af pr. rolle i profiler. Du kan oprette noter til poster og sider. Yderligere oplysninger finder du i Sådan konfigureres OneNote-integration for en gruppe brugere.

Sammenkæde Deling

Du kan dele et link til en side med en anden bruger, der har Microsoft Dynamics NAV, der er installeret. Brugeren kan åbne hyperlinket i Microsoft Word, Outlook eller OneNote. For eksempel på den handlinger menu med en kort eller en liste, skal du vælge Kopier kæde til siden. Åbne en e-mail-meddelelse i Microsoft Outlook og derefter indsætte hyperlinket i brødteksten i meddelelsen. Send e-mail-meddelelsen indeholder et hyperlink til en anden bruger. Når brugeren vælger hyperlinket, åbnes siden i Microsoft Dynamics NAV.

Brugernes produktivitet

I Microsoft Dynamics NAV 2013 er forbedringer føjet til at forbedre brugerens produktivitet.

Bånd

Handlingsruden er blevet ændret, og nu kaldes den bånd. Ombygning optimerer brugen af de handlinger og kommandoer ved at give lettere adgang til dem. Båndet er organiseret i faner og grupper og kommandoer, der er vigtige for brugeren, der i en given sammenhæng. Tryk på Ctrl + F1 for at skifte mellem at skjule og udvide båndet.

Handlinger er nu tilgængelige fra en værktøjslinje, der er placeret i toppen af del på siderne i dele, faktabokse som evt.

Tilpasning af båndet

Med Microsoft Dynamics NAV, kan du tilpasse båndet efter behov. For eksempel kan du tilføje, fjerne og omdøbe handlinger, menuer og faner. Yderligere oplysninger finder du i Sådan tilpasses båndet.

Yderligere visninger på poster

Alle poster føjes til Oversigt over ressourcer på afdelingen sider, så du kan oprette brugerdefinerede visninger på rolle.

Indstillinger for opkald til

Microsoft Dynamics NAV bruger nu den telefon klient, der er standardprovideren på den computer, der kører den rolledefinerede klient. Kald til funktionen er tilgængelig fra sider med Telefonnummerfelter, som den kontakter side eller kunde side.

Filtrering af forbedringer

Du kan bruge filtre på linjer af en hvilken som helst side. For eksempel i et dokument på en salgslinje, ordre skal du trykke på Skift + F3 eller vælge Add Filter, skal du markere det felt, du vil filtrere, og skriv derefter en værdi for at filtrere i den Skriv for at filtrere boks.

Vælg alle

Du kan markere alle linjerne i et gitter, og du kan bruge indstillingerne i genvejsmenuen på alle linjer.

Kopier/Indsæt rækker

Du kan kopiere og indsætte rækker fra Microsoft Dynamics NAV ved hjælp af genvejsmenuen. Du kan for eksempel kopiere linjer fra Microsoft Dynamics NAV og derefter indsætte linjer i Microsoft Excel. Yderligere oplysninger finder du i Sådan kopieres og indsættes rækker.

Genvej

Hurtig indtastning giver mulighed for en hurtigere og mere effektiv indtastning af data. Ved hjælp af Enter-tasten, springer markøren til det næste felt, der er indstillet til at være et felt til hurtig. Yderligere oplysninger finder du i Sådan tilpasses oversigtspaneler.

Meddelelseslinjen øverst

Du kan altid finde fejlmeddelelser og advarsler øverst på en side, som du arbejder på uanset hvor på siden af fejl. Marker meddelelsen at gå direkte til fejlen.

Opsætning af bedste praksis i Hjælp

Uanset om du bruger RapidStart Services til Microsoft Dynamics NAV til at implementere værdierne installation, eller du manuelt indtaste dem i det nye regnskab, kan installationsprogrammet bedste praksis-emner i Hjælp til Microsoft Dynamics NAV understøtter installation beslutninger med generelle anbefalinger til valgte opsætningsfelter, der er kendt for at forårsage potentielt løsning skal være ineffektivt, hvis det er forkert defineret.

Installationsprogrammet følgende områder dækkes:

  • Angive planlægning
  • Kostmetode

Yderligere oplysninger finder du i Konfigurere bedste fremgangsmåder.

Integration af tekniske hvidbøger til hjælp

De følgende tekniske hvidbøger, offentliggøres på PartnerSource, er nu integreret i produktets Hjælp til at give oplysninger om detaljeret design i Microsoft Dynamics NAV.

  • Logistiksystemer
    Indholdet er blevet udvidet med grundlæggende oplysninger om lager og opdateringer til assemblyen.
    Links fra eksisterende lagersted emner til relaterede afsnit hvidbogen indhold kan identificeres af præfikset "designdetaljer".
    Yderligere oplysninger finder du i Design Details: Warehouse Management.
  • Lagerregulering
    Indhold er omstruktureret og opdateret med assemblyen Management og forskellige fejlrettelser.
    Links fra eksisterende efterkalkulation emner som omkostningsfelter på varekort, til relaterede afsnit hvidbogen indhold kan identificeres af præfikset "designdetaljer".
    Yderligere oplysninger finder du i Design Details: Inventory Costing.
  • Angive planlægning
    Indholdet er blevet opdateret med assemblyen administration og forskellige fejlrettelser. Desuden integreres i tidligere hvidbogen "Reservation, sporing og Messaging handling" som sektion 2.
    Hyperlinks fra eksisterende planlægning emner, som emner af parameter er nye, relaterede afsnit hvidbogen indhold kan identificeres af præfikset "designdetaljer".
    Yderligere oplysninger finder du i Design Details: Supply Planning.
  • Varesporing
    Links fra eksisterende vare sporing emner til relaterede afsnit hvidbogen indhold kan identificeres af præfikset "designdetaljer".
    Yderligere oplysninger finder du i Design Details: Item Tracking.
  • Dimensionsgruppeposter
    Links fra eksisterende dimensioner emner til relaterede afsnit hvidbogen indhold kan identificeres ved hjælp af den "Design detaljer:" præfiks.
    Yderligere oplysninger finder du i Design Details: Dimension Set Entries.

Nye genvejstaster

Med introduktionen af båndet, der er tilføjet nogle nye tastaturgenveje.

Tastaturgenvej Funktion

Ctrl+F1

Skifte mellem at skjule og udvide båndet.

Alt

Få vist hurtigtasterne på båndet.

Alt+F2

Skifte mellem at skjule og vise faktabokse.

F12

Flyt til hovedvinduet.

Shift+F12

Flytte til den rollebaserede fra en opgaveside.

Alt+F12

Optimer pladsen for den aktuelle side.

Frarådet programfunktioner i Microsoft Dynamics NAV

I følgende tabel vises de funktioner, der er blevet fjernet fra Microsoft Dynamics NAV. I visse tilfælde findes en teknologi.

Microsoft Dynamics NAV Produktområde Funktionen Udskiftning

Program

Business Analytics

Forretningsnotifikation

Efterspørgselsplanlægning

Produktionsplan (Gantt-kort)

Microsoft Dynamics-mobil

Employee Portal til Microsoft Dynamics NAV

Hurtig implementering metodologi Toolkit

RapidStart Services til Microsoft Dynamics NAV

Se også