Afhængigt af beskaffenheden af de varer, der skal sælges, eller den proces, der er aftalt med kunden, kan salget begynde med et salgstilbud eller en rammesalgsordre, og i sidstnævnte tilfælde vil den altid blive behandlet i en salgsordre. Udover at være fuldt integreret med debitorstyringsfunktionerne understøtter salgsordredokumentet en række forskellige funktioner i forsyningskæden. Salg skal angives og valideres i salgsordredokumentet, hvis produktets beskaffenhed eller logistikopsætningen kræver særskilt fysisk håndtering eller intern ordreopfyldelse. Hvis salgsprocessen ikke kræver, at den fysiske transaktion registreres separat, kan salget nøjes med at blive angivet direkte i en salgsfaktura eller i en finanskladde.

Eksempler på øvrige registreringsfunktioner er hurtig oprettelse af salgsliner på basis af standardkoder, funktion til beregning af leveringstid, godkendelsesproces og visning af debitor- og varestatistikker.

I nedenstående tabel beskrives en serie opgaver med hyperlinks til de emner, hvor de beskrives. Disse opgaver vises i den rækkefølge, som de generelt udføres i.

Hvis du vilSe

Oprette salgsordrer manuelt uden forudgående tilbud eller rammeordre.

Sådan oprettes salgsordrer manuelt

Vide mere om burg af forskellige debitoradressetyper: Kundeadresse, Faktureringsadresse, Leveringsadresse.

Debitoradresse

Sælge varer uden at skulle bogføre leveringen adskilt fra salgsfakturaen.

Sådan oprettes salgsfakturaer

Opret en salgsfaktura ved brug af de enkle funktioner i Microsoft Dynamics NAV for at registrere din aftale med en kreditor om at sælge produkter på bestemte leverings- og betalingsbetingelser.

Fremgangsmåde: Fakturere salg

Oprette en salgsordre ved at konvertere en rammesalgsordre til en eller flere særskilte salgsordrer.

Sådan konverteres rammesalgsordrer til salgsordrer

Kopiere dokumentlinjer fra andre salgsdokumenter.

Kopier salgsdokument

Oprette gentagne salgsordre- eller fakturalinjer hurtigt ved hjælp af standarddebitorsalgskoder.

Sådan indsættes standardkøbslinjer på dokumenter

Beregne den tidligst mulige date, hvor en vare er disponibel til levering, for at kunne angive en præcis leveringsdato over for kunder.

Sådan beregnes ordrebekræftelsesdatoer

Indsætte supplerende tekst vedrørende væren eller ordren i en separat salgsordrelinje, f.eks. "Vi takker for ordren.".

Sådan indsættes udvidet tekst i serviceordrer

Vælge og anvende en anden salgslinjerabat end den rabat, der anvendes af systemet ifølge princippet for bedste pris.

Sådan slår du salgslinjerabatter op

Vælg og anvende en anden salgslinjepris end den pris, der anvendes af systemet ifølge princippet for den bedste pris.

Sådan hentes salgspriser

Beregne den registrerede debitorfakturarabat på en salgslinje, når varen og antallet angives.

Beregne fakturarabatter på salg

Oprette et salgsdokument for forbruget af ressourcer registreret som den tid, der f.eks. er brugt på en sag.

Fremgangsmåde: Bruge ressourcepriser i salgstransaktioner

Reservere en lagervare eller indgående ordrer, der skal bruges på salgsordrelinjer, når de forfalder til levering.

Sådan reserveres varer til salgslinjer

Reservere varer med serie-/lotnumre ved at udføre en specifik eller en ikke-specifik reservation.

Sådan gør du: Reservere varesporede varer

Opfylde en kundes anmodning om at købe varer fra et bestemt lot ved at angive dette lot på salgsordren og kræve, at lagermedarbejderen plukker fra dette lot.

Om pluk af serienumre og lotnumre

Udføre sporing fra salgsordren til en eventuel købsordre eller produktionsordrer, der er reserveret automatisk af planlægningssystemet for at dække salgsbehovet.

Ordresporing

Få vist oplysninger vedrørende et salgsdokument, f.eks. kommentarer, leverandøroplysninger og bogførte poster.

Sådan vises yderligere oplysninger om salgsordrer

Udskrive et ordrebekræftelsesdokument, der skal sendes til kunden.

Ordrebekræftelse

Se også