Når du bogfører en salgsreturvareordre, har du mulighed for at operere særskilt med transaktionens antal og værdi. Det vil sige, at du kan bogføre salgsreturvareordren som modtaget for at opdatere varedisponeringen og oprette en bogført returvaremodtagelse. Derefter kan du på et senere tidspunkt fakturere salgsreturvareordren for at opdatere lagerværdien og oprette en bogført salgskreditnota.

Denne fleksibilitet er tiltænkt virksomheder, der opererer med den typiske arbejdsdeling, hvor det er lagerstedet, der håndterer levering og modtagelse af varer, og en regnskabsafdeling, som er ansvarlig for faktureringen af varerne.

Antag, at du på dette tidspunkt har oprettet salgsreturvareordren, og at returvarerne er modtaget på lagerstedet.

Sådan bogføres en salgsreturvareordre

  1. I feltet Søg skal du angive Salgsreturvareordrer og derefter vælge det relaterede link.

  2. I vinduet Salgsreturvareordre under fanen Handlinger i gruppen Bogføring skal du vælge Bogfør.

  3. Vælg en af følgende indstillinger, afhængigt af virksomhedens politik.

    Indstilling Beskrivelse

    Modtag

    Bogfører en returvarekvittering. Den ansvarlige medarbejder for faktureringen kan nu se, hvilke salgsreturvareordrer som skal faktureres. Faktureringen klares ved at oprette en salgskreditnota og derefter bruge funktionen Hent returvaremodt.linjer.

    Faktura

    Fakturerer salgsreturvareordren.

    Modtag og fakturer

    Posterer en returvaremodtagelse og fakturerer salgsreturvareordren.

    Bogføringsprocessens status vises i et vindue.

Bemærk
Ved håndteringen af returvarer skal du muligvis også tage hensyn til virksomhedens politik vedrørende kontrol af returvarer.

Det kan f.eks. være, at en returvare skal kontrolleres og godkendes, før salgsreturvareordren kan bogføres som modtaget. På den måde kan du blot slette returvareordren, hvis varen afvises ved kontrollen.

Hvis du derimod allerede har bogført returvareordren som modtaget, og varen afvises ved den efterfølgende kontrol, kan du håndtere sagen ved at fakturere ordren og derefter udstede en rettelsessalgsfaktura.

I din virksomhed bruges muligvis en særlig placering til opbevaring af beskadigede eller defekte varer, som skal leveres tilbage til leverandøren. Det gør det nemmere at styre disponering og værdiansættelse af varerne.

Tip

Se også