Når du leverer varer enten ved at bogføre serviceordrer eller servicefakturaer, registreres de leverede varer automatisk som serviceartikler, hvis følgende betingelser er opfyldt. Varerne skal høre til en serviceartikelgruppe, hvor afkrydsningsfeltet Opret serviceartikel er markeret. Hvis varerne har serienumre registreret i vinduet Varesporingslinje, kopieres disse oplysninger automatisk til feltet Serienr. på serviceartikelkortet ved oprettelse af serviceartikler.

Nedenstående fremgangsmåde viser, hvordan du kan oprette serviceartikler, når du leverer varer i serviceordrer.

Oprette en serviceartikel ved levering af varer

  1. I feltet Søg skal du indtaste Serviceordrer og derefter vælge det relaterede link.

  2. Åbn den relevante serviceordre.

  3. Under fanen Handlinger i gruppen Bogføring skal du vælge Bogfør eller Bogfør og udskriv.

  4. I det vindue, der åbnes, skal du markere Lever eller Lever og fakturer, og derefter skal du vælge knappen OK.

  5. Der oprettes automatisk serviceartikler for varerne i ordren, forudsat at disse hører til en serviceartikelgruppe, som du har defineret for at oprette serviceartikler. Hvis der er registreret specifikke serienumre i vinduet Varesporingslinjer, tildeles de tilsvarende til disse serviceartikler.

Bemærk
Hvis en vare er en stykliste, og du har udfoldet styklisten, bliver styklistevarerne behandlet på samme måde som almindelige varer. Der oprettes serviceartikler baseret på samme betingelser for serviceartikelgruppe og eventuelt betingelser for serienummer. Hvis der oprettes en serviceartikel for en udfoldet styklistevare, som består af andre styklistekomponenter, oprettes disse varer desuden som serviceartikelkomponenter for den udfoldede styklisteartikel.

Hvis varen er en stykliste, og du ikke har udfoldet styklisten, oprettes der en serviceartikel til den på de samme betingelser for serviceartikelgruppen og eventuelt betingelsen for serienumre.

Tip

Se også