Du kan anvende analyserapporter til at analysere dynamikken i dine salg i henhold til nøglesalgsindikatorer, som du vælger, f.eks. salgsomsætningen i både beløb og antal, dækningsbidrag, eller det aktuelle salgs forløb i forhold til budgettet. Du kan også anvende rapporten til at analysere dine gennemsnitlige salgspriser og evaluere din salgsstyrkes præstationer.

At oprette en rapport betyder at definere en kombination af analyselinjer, f.eks. en liste med kundegrupper og analysekolonner, f.eks. bruttofortjen. for det aktuelle år sammenlignet med sidste år. Inden du opretter nye rapporter, skal du indstille skabeloner for linjer og kolonner. Du kan oprette så mange linje- og kolonneskabeloner, som du ønsker, og derefter kombinere dem for at oprette nye analyserapporter. Du kan finde flere oplysninger i Sådan oprettes analyselinjeskabeloner og Sådan opsættes analysekolonneskabeloner.

Sådan oprettes en ny salgsanalyserapport

  1. I feltet Søg skal du angive Salgsanalyserapporter og derefter vælge det relaterede link.

  2. I vinduet Analyserapport - salg under fanen Start i gruppen Ny skal du vælge Ny.

  3. Klik på den første tomme linje, og skriv det navn, du vil give din nye analyserapport, i feltet Navn. I feltet Beskrivelse skal du indtaste en beskrivelse.

  4. Udfyld feltet Skbln.navn for analyselinje og feltet Skbln.navn for analysekolonne.

  5. Under fanen Startside i gruppen Proces skal du vælge Rediger analyserapport. Vinduet Salgsanalyserapport åbnes.

  6. Vælg Vis matrix i gruppen Proces under fanen Startside for at få vist den rapport, du har oprettet.

Bemærk
Det er valgfrit at opbygge kombinationer af linje- og kolonneskabeloner for at oprette rapporter og tildele dem unikke navne. Hvis du gør dette og vælger et rapportnavn, behøver du ikke vælge linje- og kolonneskabeloner i vinduet Salgsanalyserapport. Når du har valgt et rapportnavn, kan du ændre linje- og kolonneskabeloner uafhængigt og derefter senere vælge rapportnavnet igen for at gendanne den oprindelige kombination.

Tip

Se også