Du kan konfigurere og tilpasse en ny virksomhed, som du har oprettet. Hvis du vil finjustere din implementering, skal du fortsætte i tre faser for at fuldføre konfigurationen. I den første fase kan du indlæse konfigurationspakken, der er en .rapidstart-fil, du har gemt. Filen indeholder konfigurationsoplysninger. I anden fase skal du ændre konfigurationsoplysningerne og derefter anvende dem på din nye virksomhed. I den endelige fase skal du finde og rette fejl.

Følgende procedurer forudsætter, at du har oprettet og gemt en konfigurationspakke. Du kan finde flere oplysninger i Sådan oprettes en konfigurationspakke.

Bemærk
Før du implementerer følgende procedurer, skal du kontrollere, at du har initialiseret og åbnet din nye virksomhed, og er på RapidStart-tjenester i Rollecenter. Hvis du vil ændre startside for Rollecenter, kan du se Sådan ændres rollecentre. Vælg profil-id'et for RapidStart.

Importere en konfigurationspakke

  1. Åbn den nye virksomhed i Microsoft Dynamics NAV Windows-klient.

  2. I feltet Søg skal du angive Konfigurationspakker og derefter vælge det relaterede link.

  3. Vælg Indlæs pakke i gruppen Pakke under fanen Handlinger.

  4. Naviger til den placering, hvor du har gemt .rapidstart-konfigurationspakkefilen. Vælg knappen Åbn.

  5. I feltet Søg skal du indtaste Virksomhedsoplysninger og derefter vælge det relaterede link. Angiv oplysninger om virksomheden på virksomhedsoplysningskortet. Medtag oplysninger som f.eks. bankdetaljer. Du kan også angive et logo for virksomheden.

Alle de tabeller, du har angivet til medtagelse i den nye virksomhed, importeres. På dette tidspunkt kan du anvende pakkedata på databasen eller justere og ændre tabeldata for at opfylde dine kundespecifikationer.

Overføre pakkedata

  1. I feltet Søg skal du angive Konfigurationsregneark og derefter vælge det relaterede link.

  2. Vælg en tabel, som du vil ændre data for, og vælg Anvend data i gruppen Funktioner under fanen Handlinger. Vælg Ja for at bekræfte udligningen.

  3. Hvis du vil bekræfte, at dataene nu er i databasen, og at programmet er lykkedes, skal du vende tilbage til vinduet Regneark. Under fanen Handlinger i gruppen Vis skal du vælge Databasedata.

    Bemærk
    Når du har anvendt data, kan du kun se dem i databasen. De er ikke længere i pakken.

Ændre og anvende pakkedata

  1. I feltet Søg skal du angive Konfigurationsregneark og derefter vælge det relaterede link.

  2. Vælg en tabel, som du vil ændre data for, og vælg Pakkedata i gruppen Vis under fanen Handlinger.

  3. Vinduet Konfigurationspakkeposter åbnes. Foretag de ønskede ændringer. Du kan f.eks. slette de indstillinger, du ikke kan anvende.

  4. Under fanen Startside i gruppen Proces skal du vælge Anvend data. Vælg knappen OK.

  5. Hvis du vil bekræfte, at dataene nu er i databasen, og at programmet er lykkedes, skal du vende tilbage til vinduet Regneark. Under fanen Handlinger i gruppen Vis skal du vælge Databasedata.

Der er visse typer fejl, der kan opstå, når du anvender data på en database. Den mest almindelige fejl er ikke at medtage alle de relaterede tabeller, der er nødvendige. For at løse dette problem skal du returnere til konfigurationsregnearket.

Du kan finde og identificere en konfigurationsfejl

  1. I feltet Søg skal du angive Konfigurationspakker og derefter vælge det relaterede link.

  2. Vælg den pakke, du vil gennemgå, fra listen. Under fanen Startside i gruppen Administrer skal du vælge Rediger.

    Alle tabeller, der har fejl, er fremhævet. Antallet af pakkefejl vises i feltet Antal pakkefejl.

  3. Vælg feltet Antal pakkefejl for at åbne vinduet Konfigurationspakkeposter.

    Posterne med fejl vises.

Rette en fejl

  1. Åbn den virksomhed, som konfigurationspakken er baseret på.

  2. I feltet Søg skal du angive Konfigurationsregneark og derefter vælge det relaterede link.

  3. Ret fejl og øj manglende relaterede tabeller til regnearket.

  4. Føj tabellerne til den eksisterende konfigurationspakke, eller opret en ny pakke, der kun indeholder de nye tabeller. Du kan finde flere oplysninger i Sådan oprettes en konfigurationspakke.

  5. Åbn den nye virksomhed, som du implementerer konfigurationen for, igen.

  6. Importér konfigurationspakken.

    Bemærk
    Hvis du importerer den samme pakke igen, overskriver du alle dataændringer, som du allerede har foretaget. Derfor vil du muligvis føje nye tabeller til en ny pakke og importere den i stedet.

  7. Anvend dataene på databasen.

Tip

Se også