Du kan få brug for at fjerne kontraktlinjer fra servicekontrakten, hvis du fjerner de tilsvarende serviceartikler fra servicekontrakten. Som regel skal du fjerne kontraktlinjer, der er udløbet, eller som svarer til en serviceartikel, der er ikke virker.

Sådan fjernes kontraktlinjer

  1. Indtast Servicekontrakter i feltet Søg, og vælg derefter det relaterede link.

  2. Åbn den servicekontrakt, der skal fjernes kontraktlinjer fra.

  3. Vælg Åbn kontrakt i gruppen Funktioner under fanen Handlinger for at åbne servicekontrakten til redigering.

  4. Markér den kontraktlinje, du vil fjerne, på oversigtspanelet Linjer. Udfyld feltet Udløbsdato for kontrakt med datoen for, hvornår du vil fjerne linjen. Du kan f.eks. indtaste den dato, hvor serviceartiklen brød sammen.

  5. På fanen Handlinger i gruppen Funktioner vælges Fjern kontraktlinjer. Vinduet Fjern linjer fra kontrakt åbnes.

  6. Udfyld standardfiltrene i oversigtspanelet Servicekontraktlinje: Kontraktnr., Serviceartikelnr. og Kontrakttype. Du kan evt. tilføje flere filtre eller ændre eksisterende filtre.

  7. Udfyld de relevante felter i oversigtspanelet Indstillinger. Vælg Slet linjer i feltet Handling.

  8. Vælg knappen OK for at fjerne linjerne.

Bemærk
Hvis kontrakten ikke er detaljeret, skal du opdatere værdien i feltet Årligt beløb i oversigtspanelet Fakturadetaljer i vinduet Servicekontrakt for at afspejle fjernelsen af serviceartiklen fra kontrakten.

Hvis kontrakten er detaljeret og forudbetalt, og du har bogført fakturaer for kontrakten, kan du oprette en kreditnota for kontrakten. Under fanen Handlinger i gruppen Funktion skal du vælge Opret kreditnota. Dette er unødvendigt, hvis afkrydsningsfeltet Kreditnotaer automatisk i oversigtspanelet Fakturadetaljer er markeret. I dette tilfælde oprettes der automatisk en kreditnota, når du fjerner en kontraktlinje.

Tip

Se også