Når et dokument, f.eks. et tilbud, en ordre, en rammeordre, en faktura, en returvareordre eller en kreditnota, sendes til godkendelse, sendes det via Microsoft Dynamics NAV til den første af de personer, der skal godkende det. Når denne person har godkendt dokumentet, sendes det automatisk videre til den næste i rækken og så fremdeles, indtil alle nødvendige personer har godkendt det.
Hvis du er en af de personer, der skal godkende bestemte dokumenter, kan du få vist en liste over de dokumenter, der er sendt til godkendelse hos dig, i vinduet Godkendelsesposter.
Sådan godkendes et dokument
I feltet Søg skal du indtaste Godkendelsesposter og derefter vælge det relaterede link.
Vælg det dokument, du vil godkende.
Under fanen Startside i gruppen Behandle skal du vælge Godkend.
Hvis du mener, at dokumentet skal ændres eller afvises, kan du også ændre dokumentets status i dette vindue.
Når kildedokumentet er godkendt, opdaterer Microsoft Dynamics NAV status for godkendelsesposten fra Åben til Godkendt. Der er to stier til dokumentgodkendelsen: Bilagsstatus og Godkendelsespostens status. Forholdet mellem dem illustreres i nedenstående tabel.
Dokumentets status | Godkendelsespostens status |
---|---|
Åben | Oprettet |
Afventer godkendelse | Åben |
Frigivet | Godkendt |
Hvis du har angivet, at dokumentet skal angives af flere personer, opretholdes dokumentets dokumentstatus som Afventer godkendelse, indtil alle nødvendige personer har godkendt det. Når det er godkendt af alle, ændres dets status til Frigivet.
Samtidig med at status ændres, når et dokument indtastes af f.eks. ordrebehandlingsafdelingen, ændres Godkendelsesstatus for posten er Oprettet til Åben, og status forbliver Åben, indtil alle godkendere har godkendt dokumentet. På det tidspunkt skifter godkendelsespostens status til Godkendt.
Tip |
---|
|
Tip |
---|
Se Arbejde med data for at få flere oplysninger om, hvordan du arbejder med feltet og kolonner. Se Søg for at få yderligere oplysninger om søgning efter bestemte sider. |