Den fysiske håndtering af varer, der afsendes fra virksomhedens lagersteder, kan administreres og registreres på forskellige måder, afhængigt af, hvor avancerede lagerfunktioner der er konfigureret i installationen. F.eks. kan det være, at lageret hos små produktionsvirksomheder kun kræver simple funktioner, mens travle lagersteder med brede produktsortimenter og komplicerede forretningsmodeller kan kræve, at lageraktiviteterne udføres på et andet niveau i en styret arbejdsgang.
Den simpleste leveringsproces findes i installationer, hvor der ikke er en dedikeret brugergrænseflade til lageraktiviteter, men det antal, der skal leveres, angives og bogføres direkte i den udgående ordre, f.eks. et salg. En grundlæggende lagerinstallation kan indeholde dokumentet Lagerpluk, hvor lagermedarbejdere kan behandle en ordre ad gangen og automatisk bogføre leveringstransaktionen, når lagerplukket bogføres. I avancerede lagerinstallationer, der er konfigureret til styret læg-på-lager og pluk, kan forskellige lagerroller udføre opdelte pluk- og leveringsopgaver for flere ordrer i henhold til den implementerede arbejdsgang.
Hvis avancerede lagerinstallationer skal gøres mere fleksible, kan et placeringskodefelt for fortløbende registrering af varelagerniveauer gøre tilgængeligt på linjer i udgående kildedokumenter.
Niveauet for logistik i en installation bestemmes delvist af licensens omrang og delvist af lokationsopsætningen.
I nedenstående tabel beskrives en serie opgaver med hyperlinks til de emner, hvor de beskrives. Disse opgaver vises i den rækkefølge, som de generelt udføres i.
Hvis du vil | Se |
---|---|
Læse om formålet og egenskaberne for feltet Lever (antal) på udgående dokumentlinjer i installationer med og uden logistikfunktioner. | |
Bogføre en forsendelse i en salgsordre eller et andet indgående dokument uden integration med logistikfunktioner. | "Bogføre salgsordrer" i Behandle salgsordrer |
Levere dele af et udgående ordreantal. | |
Levere varer med et lagerleverancedokument til håndtering af levering af flere order (kildedokumenter). | |
Filtrere og hente kildedokumenter i henhold til foruddefinerede koder, inden det beregnes, hvilke kildedokumenter der skal håndteres med lagerleverancen. | |
Registrere, hvilke serie-/lotnumre der skal leveres, for at kunne spore varerne, når de er solgt. | Sådan tildeles serienumre og lotnumre under udgående transaktioner |
Levere serie-/lotnumre, der er defineret i kildesalgsordren, f.eks. fordi kunden har anmodet om et bestemt lot. | |
Annullere det antal, der er bogført som leveret i en bogført salgsleverance, hvor salget endnu ikke er faktureret. | |
Vide mere om overflytningsordrefunktioner. | |
Overflytte varer fra en lokation til en anden. | |
Sikre, at serie-/lotnumre på de overflyttede varer ikke ændres under overflytningen. | Sådan håndteres serienumre og lotnumre på overflytningsordrer |
Oprette hyperlink til speditørens online-pakkesporingsservice. | |
Spore oprindelsen eller brugen af en leveret vare. |