Når der er konfigureret salgsprocesser, er du klar til at administrere forretningsbeslutninger og -beslutninger, der skal træffes, når du skal sælge varer for at opfylde kundernes behov. (Det planlægningsarbejde, der er involveret i automatisk oprettelse af købs- og produktionsordrer baseret på salgs- og produktionsbehov, beskrives i Udføre planlægning af materialebehov).
Et salgstilbud med dit tilbud til kunden vil ofte gå forud for det faktiske salg, f.eks. når produktet er nyt eller meget dyrt, når kunden ikke er en fast kunde, eller når kunden anmoder om et tilbud for at kunne forhandle en bedre pris.
Udover tilbudsprocessen kan salgsprocessen omfatte mange forskellige opgaver, afhængigt af processen og hvilken forsyningsmetode der er aftalt med forretningspartnerne. Nogle salgsprocesser begynder med tilbud eller rammeordrer, mens andre er knyttet til købsordrer til direkte levering fra en leverandørs adresse.
Nogle gange returneres leverede varer fra kunden, fordi de er defekte, eller fordi der kræves en anden type eller mængde. Administration af salgsreturvarer omfatter opgaver som f.eks. sporing af oprindelse og brug af bestemte serie-/lotnumre, oprettelse af returrelaterede dokumenter og samling af returleverancer.
I nedenstående tabel beskrives en serie opgaver med hyperlinks til de emner, hvor de beskrives. Disse opgaver vises i den rækkefølge, som de generelt udføres i.
Hvis du vil | Se |
---|---|
Registrere en kundeanmodning i et salgstilbud og sende det til kunden for accept. | |
Oprette salgsordrer for varer og tjenester efter anmodning fra kunder. | |
Frigive salgsordrer til normal levering fra virksomheden eller til direkte levering til kunderne. | |
Undersøge returårsager og administrere ordredokumenter, der bruges i forbindelse med modtagelse af returvarer fra kunder. |