Ved slutningen af et regnskabsår er der en række administrative opgaver, der skal udføres.
For det første skal du kontrollere, at alle dokumenter og kladder er blevet bogført. Desuden skal du eventuelt - afhængigt af dit regnskab - kontrollere, at lager, produktion og udenlandsk valuta er opdateret.
Hvis du bruger udenlandske valutaer, skal du opdatere valutakurserne.
Du kan bruge gentagelseskladder til at allokere omkostninger og indtægter blandt konti og dimensioner, f.eks. projekter og afdelinger.
Afslutning af regnskabsåret involverer:
-
Afslutning af regnskabsperioden
-
Registrering af efterposter
-
Overførsel af saldi fra resultatopgørelseskontiene til balancen
Hvis regnskabet består af en gruppe regnskaber, skal du oprette et konsolideret regnskab for gruppen af regnskabsopgørelser. Du kan konsolidere regnskabsdata fra samme database som det konsoliderede regnskab, fra andre databaser i Microsoft Dynamics NAV eller fra datafiler.
Virksomheder i den Europæiske Union (EU) skal rapportere omfanget af deres handel med andre EU-lande/regioner efter bestemte regler. Du kan bruge Intrastatkladden til at forberede en rapport, som kan udskrives eller udlæses til en datafil.
Når der skal betales moms til skattemyndighederne, skal du beregne momsafregningsbeløbet for en periode, oprette en momsangivelse og udskrive en VIES-deklaration over handel med EU-lande/regioner.
Følgende tabel indeholder en opgavesekvens med links til de emner, der rummer beskrivelserne af opgaverne. Opgaverne er angivet i den rækkefølge, de almindeligvis udføres i.
Hvis du vil | Skal du se under |
---|---|
Hente en oversigt over aktiviteter, der almindeligvis udføres i slutningen af en periode. | |
Begrænse datointervaller for brugerbogføring. | |
Opdatere valutakurser og regulere kurserne for bogførte debitor-, kreditor- og bankposter. | |
Allokere omkostninger og indtægter mellem konti og dimensioner. | |
Udskrive rapporter for at bekræfte finans-, debitor-, kreditor- og banksaldi, inden en periode afsluttes. | |
Afslutte regnskabsperioder, overføre resultatopgørelsessaldi til balancekonti og bogføre årsafslutningens lukningspost. | |
Konsolidere konti for to eller flere regnskaber. | |
Rapportere statistik om din virksomheds handel med virksomheder i andre EU-lande/regioner. | |
Rapportere og betale moms til skattemyndighederne. | |
Udskrive rapporter, der kan være til nytte, når du skal oprette regnskabsopgørelser. |