Dette emne beskriver nogle almindelige problemer, som du kan opleve, når du bruger Konnektor til Microsoft Dynamics.

Aktivering af webtjenester til at arbejde med Konnektor til Microsoft Dynamics

Som standard er webtjenester er ikke aktiveret i Microsoft Dynamics NAV. For at Konnektor til Microsoft Dynamics kan fungere korrekt skal du fremvise sider som webtjenester.

Du kan finde flere oplysninger i Fremgangsmåde: Udgive en webtjeneste.

Løsning af en webtjenesteundtagelse om tilbagekaldsfunktioner

Når du bruger Microsoft Dynamics NAV-webtjenester kan webtjenesteopkaldet udløse en fejl med en af følgende fejlmeddelelser:

  • Tilbagekald til klienten (f.eks. ved visning af sider) understøttes ikke ved kørsel af brugerdefinerede webtjenester.<Yderligere oplysninger om fejlen fra dialogboksen>
  • Tilbagekaldsfunktioner er ikke tilladt.

Den første fejl forekommer generelt, fordi webtjenesten benytter en programkode, der indeholder enten dialogboksen Bekræft eller StrMenu eller en type Side. Disse typer dialogbokse kræver brugerinput, som ikke kan håndteres ved hjælp af webtjenesten. Webtjenesteopkaldet inkluderer en detaljeret meddelelse med oplysninger fra dialogboksen, som du derefter kan bruge til at analysere årsagen til tilbagekaldet.

Du kan løse denne fejl ved at sørge for, at webtjenesteopkaldet ikke benytter en kode, der indeholder dialogboksen Bekræft eller StrMenu eller typen Side, eller du kan ændre din Microsoft Dynamics NAV-løsning, så data kan indsættes eller ændres uden brugerinput.

Den anden fejl opstår normalt, fordi webtjenesten benytter en anden programkode, der kræver interaktion med en klient, f.eks et opkald til et COM-objekt på klientsiden.

Du kan løse denne fejl ved at sørge for, at webtjenesteopkaldet ikke benytter en opkaldskode, der kræver interaktion med en klient, eller du kan ændre din Microsoft Dynamics NAV-løsning, så data kan indsættes eller ændres uden denne interaktion.

Løsning af problemer ved geninstallation af Microsoft Dynamics NAV og start af Konnektor til Microsoft Dynamics

Når du geninstallerer Microsoft Dynamics NAV og derefter prøver at starte Konnektor til Microsoft Dynamics, vises der muligvis følgende meddelelse:

Objektreferencen er ikke indstillet til en forekomst af et objekt.

Du kan løse denne fejl ved at aktivere Connector i Microsoft Dynamics NAV. Kontroller, at Microsoft Dynamics NAV-webtjenester er aktiveret, og start derefter Konnektor til Microsoft Dynamics igen.

Løsning af problemer med marketingopsætning og overførsel af kontaktoplysninger , når du bruger Konnektor til Microsoft Dynamics

Hvis du har markeret felterne med overførte oplysninger i vinduet Marketingopsætning på oversigtspanelet Overførte oplysninger, overskrives oplysningerne om en kontaktperson, hvis du knytter kontaktpersonen til en overordnet debitor i Microsoft Dynamics CRM.

Når du integrerer en kontaktperson fra Microsoft Dynamics CRM, får kontaktpersonen tildelt adresse og kommunikationoplysninger fra den overordnede debitor efter synkronisering med Microsoft Dynamics NAV i stedet for kontaktpersonens adresseoplysninger . Hvis du efterfølgende sammenkæder kontaktpersonen med en overordnet debitor, overskrives kontaktoplysningerne i Microsoft Dynamics CRM med kontaktoplysningerne for den overordnede debitor. Dette forekommer også, hvis du har en løsning, som du integrerer fra Microsoft Dynamics CRM til Microsoft Dynamics NAV og derefter tilbage til Microsoft Dynamics CRM.

For at undgå dette problem må du ikke bruge funktionerne til marketingoverførsel samtidig med, at du bruger Konnektor til Microsoft Dynamics til at integrere Microsoft Dynamics NAV med Microsoft Dynamics CRM. Fjern markeringen af alle afkrydsningsfelter i vinduet Marketingopsætning på fanen Overførte oplysninger.

Problemer med integration af salgsordrer, hvor kreditmaksimum er overskredet eller varer ikke er på lager

Ordrer, der overstiger de kreditlofter, du har angivet i Microsoft Dynamics NAV , eller hvor varerne ikke er på lager, kan integreres fra Microsoft Dynamics CRM, men der udløses ikke nogen advarsler.

For at løse denne fejl skal du muligvis etablere en proces til efterbehandling af salgsordrer.

Synkronisering af salgsordrer, der bruger lokal valuta (RV)

Når du opretter salgsordrer i Microsoft Dynamics NAV, skal du normalt også angive valutakoden. Hvis du ikke angiver en værdi, behandler Microsoft Dynamics NAV dette, som om du havde indstillet værdien til lokal valuta (RV). I mange tilfælde har Microsoft Dynamics NAV-kodeen desuden følgende logik:

Hvis valutakode <> ''

Derefter . . . // Logik, hvor valutakoden er en anden end den lokale valuta.

For at sikre den forventede synkroniseringsadfærd skal du undersøge Connector-kortene og opdatere dem efter behov. Den lokale valuta ikke er oprettet i en standardimplementering. Det er derfor nødvendigt at oprette et særligt kort for hver implementering, som omdanner og indstiller den RV, der kommer fra Microsoft Dynamics CRM til "", når en salgsordre synkroniseres til Microsoft Dynamics NAV.

Behandling af bogførte salgsordrer efter genaktivering af Konnektor til Microsoft Dynamics

Du kan synkronisere salgsordreoplysninger mellem Microsoft Dynamics NAV og Microsoft Dynamics CRM. Når du bogfører en synkroniseret salgsordre i Microsoft Dynamics NAV, slettes salgsordreposten i Microsoft Dynamics NAV, og der oprettes en bogført salgsfaktura. Den tilsvarende integrationspost er ikke registreret som slettet, og Microsoft Dynamics CRM bevarer status for salgsordren som Ny.

Hvis du efterfølgende deaktiverer og derefter aktiverer Konnektor til Microsoft Dynamics igen, efter du har bogført en salgsordre, registrerer Microsoft Dynamics NAV dog integrationsposten som slettet, og status for ordreposten i Microsoft Dynamics CRM ændres til Annulleret.

Omdøbning af Microsoft Dynamics NAV-recorder kan medføre ændringer i integrerede recorder.

Når du har aktiveret Konnektor til Microsoft Dynamics, kan der opstå en fejl, hvis du forsøger at omdøbe recorder. Fejlmeddelelsen angiver, at du ikke kan omdøbe poster i den rolledefinerede klient, hvis omdøbningshandlingen påvirker andre poster. Meddelelsen vises for at hjælpe dig med at undgå tab af data.

Du kan løse dette problem ved at benytte en af følgende fremgangsmåder:

  • Fjern tilknytningen.
  • Omdøb posten, og opret hyperlinkene igen.
  • Start Classic-klienten, og omdøb posten.

Integration med Microsoft Dynamics CRM, når du bruger C/FRONT eller anden form for direkte databaseadgang

Når du integrerer din Microsoft Dynamics NAV-database med Microsoft Dynamics CRM, anbefaler vi, at du integrerer dine databaseændringer og sletninger med webtjenester. Hvis du ikke gør det, og du bruger direkte databaseadgang, gælder følgende begrænsninger. I Microsoft Dynamics NAV kan du bruge funktionen Opret integrations-id'er til Connector for Microsoft Dynamics til at tilføje eller opdatere integrations-id'er for poster, som du opretter eller redigerer i en database via direkte databaseadgang. Du kan dog integrere poster med Microsoft Dynamics CRM, som er blevet slettet med et værktøj, der udfører direkte databaseadgang. Hvis du bruger et sådant værktøj til at slette poster, der allerede har en integrationspost, og det ikke kalder C/AL-koden, bliver din sletning ikke integreret med Microsoft Dynamics CRM.

For at løse dette problem skal du bruge følgende procedurer til at ændre dine data. Du bør gennemgå integrationsstyringens Codeunit, der har grundlæggende funktioner til handlingerne Opret, Rediger og Slet.

Sådan føjer du en ny post til en tabel

  1. Indsæt en tilsvarende post i tabellen Integrationspost, og indstil derefter følgende felter.

    Felt-id Feltnavn Beskrivelse

    1

    Tabel-id

    Nummeret på den tabel, hvor den nye post blev indsat.

    2

    Side-id

    Det sidetal, hvorfra du læste posten fra webtjenester.

    3

    Post-id

    Post-id'et for den indsatte post.

    5150

    Integration-id

    Integration-id (GUID) for den nye post. Indstil til et nyt GUID.

    5151

    Slettet d.

    Oplysninger om dato og klokkeslæt for den slettede post. Dette skal være tomt.

    5152

    Rettet den

    Oplysninger om dato og klokkeslæt for den ændrede post. Dette skal indstilles til AKTUELDATOKLOKKESLÆT.

    Du kan finde flere oplysninger i Integrationsrecord.

Sådan ændres en eksisterende post

  1. Rediger posten.

  2. I tabellen Integrationspost skal du finde den tilsvarende post, som i visse tilfælde kan være datakontrolposten, og derefter skal du opdatere tidsstempeloplysningerne i feltet Ændret d..

    Bemærk
    Hvis du har opdateret den primære nøgle, bør du også rekursivt opdatere poster, der refererer til den primære nøgle.

Sådan slettes en eksisterende post

  1. Slet posten.

  2. I tabellen Integrationspost skal du finde den tilsvarende post, som i visse tilfælde kan være datakontrolposten, og derefter skal du opdatere tidsstempeloplysningerne i feltet Slettet d. og rydde værdien i feltet Post-id.

Se også