Der findes mange foruddefinerede rapporter i Microsoft Dynamics NAV, som du kan finde på forskellige måder:
-
Nogle sider indeholder menuen Rapporter med rapporter, der er relateret til siden. Det kan også være muligt at få adgang til rapporter fra båndet.
-
Du kan finde rapporter for hver afdeling i menuen Afdelinger.
-
Når du bogfører et dokument, har du mulighed for at udskrive dokumentet samtidigt med, at du bogfører dokumentet.
Sådan defineres en rapport
Åbn den relevante rapport.
Hvis der er et oversigtspanel med Indstillinger for rapporten, skal du udfylde felterne i oversigtspanelet Indstillinger for at angive, hvad der skal vises i rapporten.
Hvis du vil have vist hjælpen til rapporten, skal du trykke på F1 i rapportanmodningsvinduet. Hjælpen forklarer, hvordan du angiver enhver indstilling for felterne i vinduet.
Hvis du vil begrænse det antal data, der inkluderes i rapporten, kan du angive filtre. Du kan angive kriterier i de foreslåede filtre eller tilføje flere filtre.
Der er et oversigtspanel til hver af de tabeller, der bruges i rapporten. Der kan være to typer filtre tilgængelig for hver tabel:
-
Du kan angive tabelfiltre under overskriften Vis resultater.
-
Du kan angive FlowFilters under overskriften Grænsetotaler til.
Du kan finde flere oplysninger i Sådan angives filtre og Indtaste kriterier i filtre.
-
Du kan angive tabelfiltre under overskriften Vis resultater.
Sortere data
I nogle rapporter kan du styre sorteringsrækkefølgen af dataene i rapporten. Hvis rapporten indeholder afsnittet Sorting i et af oversigtspanelerne med filtre, kan du sortere posterne i stigende eller faldende rækkefølge, f.eks. numerisk eller alfabetisk.
Sådan sorteres data i rapporten
Gå til afsnittet Sorting i rapportanmodningsvinduet, og brug den første rullepil til at vælge det relevante felt.
Brug den anden rullepil til at vælge Sorter stigende eller Sorter faldende.
Sådan vises et eksempel på rapporten
Hvis du vil have vist rapporten på skærmen, før den udskrives, skal du vælge knappen Vis udskrift.
Sådan ændres sideopsætningen
Du kan angive den specifikke papirstørrelse eller retning eller marginerne for en rapport. Gå til vinduet Vis udskrift, og vælg Sideopsætning. Rediger indstillingerne i vinduet Sideopsætning.
Sådan udskrives rapporten
Vælg knappen Udskriv, enten i vinduet Vis udskrift eller i rapportanmodningsvinduet, for at udskrive rapporten. Hvis du ikke vil udskrive rapporten nu, skal du klikke på knappen Annuller for at lukke vinduet.
Hvis du vælger Udskriv i rapportanmodningsvinduet, åbnes vinduet Udskriv, hvor du kan vælge en printer og indtaste oplysninger om, hvordan udskrivningen skal udføres.
Sådan gemmer du en rapport
Du kan åbne rapporter i Microsoft Word og Microsoft Excel, og du kan gemme dokumenterne. Du kan også gemme rapporter som PDF-dokumenter.
Du kan finde flere oplysninger i Integrere med Microsoft Office.
Sådan gemmer eller åbner du rapporten
I rapportanmodningsvinduet skal du vælge knappen Udskriv og derefter vælge PDF, Microsoft Word eller Microsoft Excel.
I det viste vindue skal du åbne eller gemme bilaget.
Sådan gemmer du som PDF-, Word- eller Excel-fil i vinduet Vis udskrift
Du kan gemme rapporten som et Excel-regneark, en Word-fil eller en PDF-fil i vinduet Vis udskrift. Dette gøres ved at vælge Gem som og derefter PDF, Word eller Excel.
Bemærk Udskrivningen er begrænset til bestemte rapporter, som f.eks. bogførte salgs- og købsdokumenter. Derfor indeholder vinduet Vis udskrift for disse dokumenter ikke en Gem som - eller Udskriv -knap.
Tip |
---|
Se Arbejde med data for at få flere oplysninger om, hvordan du arbejder med feltet og kolonner. Se Søg for at få yderligere oplysninger om søgning efter bestemte sider. |