Når du modtager betalinger fra debitorer efter den aftalte dato, skal du sørge for, at det korrekte beløb indkræves og siden bogføres. Du kan blive nødt til at håndtere forfaldne betalinger i to scenarier.

Sådan behandler du indgående forfaldne betalinger

  1. I feltet Søg skal du indtaste Betalingsregistrering og derefter vælge det relaterede link.

  2. I vinduet Betalingsregistrering kan du finde linjerne til det salgsdokument, hvorpå du vil bogføre den forfaldne betaling.

  3. I feltet Dato for modtaget kan du indtaste den dato, hvor betalingen blev modtaget. (Startdatoen ligger efter forfaldsdatoen).

    Felterne Forfaldsdato og Dato for modtaget har en typografi med rød tekst, og feltet Beløb modtaget udfyldes automatisk med fakturabeløbet. En meddelelse nederst i vinduet beskriver, at betalingsfristen er overskredet og berettiger en rentenota.

  4. Under fanen Startside i gruppen Ny skal du vælge Rentenota.

  5. I vinduet Rentenota kan du forlade feltet Nr., hvorefter oplysningerne til debitoren automatisk udfyldes i sidehovedet på den valgte linje i vinduet Betalingsregistrering.

  6. Opret og udsted rentenotaen. Du kan finde flere oplysninger i Sådan oprettes rentenotaer manuelt.

  7. I vinduet Betalingsregistrering på fanen Handlinger i gruppen Side skal du vælge Opdater. En ny linje oprettes til debitoren til betaling af rentenotaen, som du lige har oprettet.

    Fortsæt ved at bogføre den forfaldne betaling, som du fandt i trin 2.

  8. Kontrollér, at afkrydsningsfeltet Betaling foretaget er markeret, og gå derefter til fanen Start i gruppen Procesgruppe, og vælg Bogfør betaling.

Tip

Se også