Du kan oprette en specialordre på en bestemt katalogvare, der skal sendes til en bestemt kunde. Din leverandør sender varen til dit lagersted, og derfra kan du levere varen til debitoren, enten alene eller sammen med andre varer fra en anden ordre.
Specialordrer medfører, at købs- og salgsordrer sammenkædes for at sikre, at en bestemt katalogvare plukkes og leveres til kunden.
Før du kan bruge denne funktion, skal du oprette den kunde, den leverandør, og det varekort, som skal bruges i ordren.
Sådan oprettes en specialordre
I feltet Søg skal du angive Salgsordre og derefter vælge det relaterede link.
Under fanen Start i gruppen Ny skal du vælge Ny. Opret og udfyld en salgsordre for varen.
Udfyld salgslinjen på oversigtspanelet Linjer. I feltet Indkøbskode skal du vælge en indkøbskode, hvor der er en markering i feltet Specialordre . Hvis kolonnen ikke er synlig, skal du åbne genvejsmenuen for kolonneoverskrifter og derefter vælge Vælg kolonner for at tilføje den.
Du skal nu oprette købsordren fra en indkøbskladde.
I feltet Søg skal du indtaste Indkøbskladde og derefter vælge det relaterede link.
Under fanen Handlinger skal du i gruppen Funktioner vælge Specialordre og derefter vælge Hent salgsordrer.
I vinduet Hent salgsordrer skal du vise de resultater, hvor Bilagsnr. er nummeret på salgsordren. Vælg knappen OK. Der oprettes en indkøbskladdelinje for varen.
Vælg Ny i feltet Aktionsmeddelelse på indkøbskladdelinjen.
I vinduet Indkøbskladde under fanen Handlinger i gruppen Funktioner skal du vælge Udfør aktionsmeddelelse. Vinduet Udfør aktionsmeddelelse - Indk. åbnes. Vælg knappen OK.
Du får vist en meddelelse om, at købsordrerne er oprettet. Vælg knappen OK.
En indkøbsordre, der er oprettet som en specialordre for en salgsordre, respekteres i planlægningssystemet, når efterspørgsel og udbud afstemmes. Dvs. at købsordren (forsyning) forbliver tilknyttet salgsordren (behov), også selvom den pågældende købsordre kunne forsyne et andet tidligere behov. Du kan finde flere oplysninger i Design Details: Reservation, Order Tracking, and Action Messaging.
Bemærk |
---|
Du kan ikke bruge funktionen til specialordre, hvis varen allerede er reserveret. For varer, der sælges på specialordrer, skal du derfor sørge for, at feltet Reserver på varekortet ikke er angivet til Altid. |
Tip |
---|
Se Arbejde med data for at få flere oplysninger om, hvordan du arbejder med feltet og kolonner. Se Søg for at få yderligere oplysninger om søgning efter bestemte sider. |