Konsolidering betyder at kombinere finansposterne fra to eller flere separate regnskaber (datterselskaber) til et konsolideret regnskab. I programmet kaldes hvert enkelt regnskab, der er involveret i en konsolidering, en koncernvirksomhed. Den kombinerede virksomhed kaldes den konsoliderede virksomhed og er normalt en virksomhed, der kun er oprettet til dette formål, og som ikke har nogen normale forretningstransaktioner.
Du kan konsolidere:
-
På tværs af forskellige kontoplaner
-
Regnskaber med forskellige regnskabsår
-
Enten det fulde beløb eller en angivet procent af et bestemt regnskabs finansielle oplysninger
-
Regnskaber med forskellige valutaer
-
Ved hjælp af forskellige metoder til oversættelse af individuelle finanskonti.
Du kan konsolidere regnskaber, som er:
-
I den samme database som det konsoliderede regnskab.
-
I andre Microsoft Dynamics NAV-databaser, inklusive databaser i ældre versioner.
-
I andre regnskabs- og virksomhedsstyringsprogrammer (forudsat at du kan udlæse dataene fra det andet program til en fil med det korrekte format).
Du konfigurerer det konsoliderede regnskab i en database på samme måde, som du konfigurerer andre regnskaber. Kontoplanen er uafhængig af kontoplanen i andre koncernvirksomheder, og kontoplanen i de individuelle koncernvirksomheder, kan være forskellige fra hinanden. Funktionerne til konsolidering i programmet gør det muligt at oprette en liste over regnskaber, der skal konsolideres, kontrollere regnskabsdataene, før du konsoliderer, indlæse fra filer og databaser og oprette konsolideringsrapporter.