I finansielle analyser er en dimension data, som du kan føje til en post som en slags markør. Disse data bruges til at gruppere poster med ens karakteristika, f.eks. debitorer, regioner, produkter og sælger, og disse grupper kan nemt hentes frem til analyse. Dimensioner kan bruges til poster i kladder, dokumenter og budgetter. Selve udtrykket dimension beskriver, hvordan analysen opstår. En todimensional analyse kan f.eks. være pr. område. Men når der bruges mere end to dimensioner ved oprettelsen af en post, kan du udføre mere komplekse analyser, f.eks. salg pr. salgskampagne pr. kundegruppe pr. område.

Når du analyserer data efter dimensioner, får du større indsigt i din forretning, så du kan evaluere oplysningerne, f.eks. om hvor godt din forretning kører, hvor den blomster og hvor det ikke gør det, og hvor der bør allokeres flere ressourcer.

Med Microsoft Dynamics NAV kan du organisere og analysere dine data efter dimensioner.

Følgende tabel indeholder en opgavesekvens med links til de emner, der rummer beskrivelserne af opgaverne. Disse opgaver vises i den rækkefølge, som de normalt udføres.

For atSkal du se

Have vist en udvalgt kombination af dimensioner.

Sådan oprettes analysevisninger

Kigge på beløbene i finansposterne vha. de analyser, du allerede har defineret.

Sådan får du vist en dimensionsanalyse

Have vist din virksomheds aktuelle tilstand ved at opdatere analysen vha. opdateringsfunktionen.

Sådan opdateres analysevisninger